Afrikaanse week ;) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lotte Hoekstra - WaarBenJij.nu Afrikaanse week ;) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lotte Hoekstra - WaarBenJij.nu

Afrikaanse week ;)

Door: Lot

Blijf op de hoogte en volg Lotte

29 Juli 2009 | Ghana, Tamale

Wat zijn we productief geweest deze week! Ik vind het ongelofelijk in dit Afrikaanse klimaat en met deze Afrikaanse levensinstelling ;)
Er is voor ons project dus helemaal niets opgezet voor wij kwamen. Namaawu (Director van Meet Afrika) had alleen mooie ideeen. Haar uiteindelijke goal met het afvalverwerkingsproject waar wij mee bezig zijn is het oplossen van het afval probleem in de dorpen in de buurt van Tamale. En met oplossen bedoel ik echt oplossen, dus wc's graven en afvalstort plaatsen creeeren... Niet echt iets waar een van ons nou specifiek in gespecialiseerd is ;) Het eerste wat we dus gedaan hebben is een long term plan en een short term plan opgesteld voor het project, waarbij wij ons gaan bezig houden met het short term plan aangezien we hier effectief maar 3 weken zijn! Om een lang verhaal kort te houden, we hebben er voorgezorgd dat we ons vooral bezig houden met een toneelstuk voor bewust wording van de lokale bevolking m.b.t. afval verwerking en hygiene.

Kids waren al geronseld, en vanaf afgelopen zaterdag hebben we elke dag (mits het niet regende) met de kids ons zelf geschreven stuk gereperteerd. Hardstikke leuk zeg! Het zijn hele creatieve kinderen en vinden het nu heel erg leuk! Eerst waren ze nog een beetje terughoudend, maar nu gaan ze los! Vooral de rollen van de vlieg en de geit (ja jongens, het wordt een hoogstand stuk) zijn favoriet en lachwekkend.

S middags oefenen we met de kids. 3 uur is de officiele tijd dat we afspreken, maar om 4 uur is ongeveer iedereen er. Fijn joh, Afrika! En dan komt er nog iemand aan rennen om kwart voor 4 die roept 'Ik kom net van school, ik ga even poepen en dan ben ik er!' en die dan om kwart over 4 aan komt zetten... ik vraag me af wat ze hier eten ;) Nja, afgelopen week kreeg ik voor het eerst iets voorgeschoteld wat ik echt niet weg kreeg! T was een deegbol (banku) met olie soep en koeienhuid wat een lokale specialiteit is hier. Aaaaaaaaaaaaaargh! En ik voelde me al niet lekker, dus je kan je voorstellen hoe gelukkig ik me op dat moment voelde ;)

S ochtends regelen we van alles voor het stuk, dingen kopen op de markt of oefeningen voorbereiden. Of even je waarbenjij.nu-tje schrijven,dat zouden jullie toch niet willen missen! Ook heb ik al een mooie (?) Afrikaanse jurk laten maken en een linnen broek na laten maken (die was gescheurd). Dan koop je stof op de markt en dan ga je een tentje verder en dan zit er een kleermaker die maakt wat je wilt! En de jurk is interresant,hahahah! Mijn 'zus' heeft in het Ghanees uitgelegd hoe ik het wilde, zonder dat ik haar ooit heb verteld wat ik wilde hahahahahha! Ik ben zo benieuwd, mag hem morgen op halen,jullie zullen de foto's zien! Ik heb de jurk nodig voor een bruiloft waar ik zaterdag heen ga! Een nederlands meisje gaat daar met een Ghanees trouwen en we zijn uitgenodigd, spannend! Dus we gaan een weekendje naar Bolga en dan naar Mole National Park om oifanten en Renske te spotten ;) Even een week niets doen hier en genieten als een ware toerist met een biertje!

X!

• 29 Juli 2009 - 10:11

Mischa:

Lotje! Wat een leuke verhalen, ik zie het helemaal voor me :) En ik maar op kantoor zitten...
    Veel plezier in Bolga!

Geniet ervan.
    Liefs

• 29 Juli 2009 - 10:53

Mama:

Ik ben zo benieuwd naar die jurk, plaats je een foto? Veel plezier en voorzichtig bij de olifanten XXXxXXxxXX

• 29 Juli 2009 - 10:53

Alex:

Hey Lot! wat leuk om dit allemaal te lezen! Kees de Ghanees al gespot?
    Hier is het rustig en saai zonder jou!
    hou ons op de hoogte heah!

Kus

• 29 Juli 2009 - 10:54

Lina:

What, where are you??? Why? :)
    Please upload pics! xx

• 29 Juli 2009 - 15:41

Juul:

Foto's, Foto's!!

• 29 Juli 2009 - 17:44

Liesje:

Heey, wat een verhalen allemaal zeg :) klinkt onwijs leuk allemaal. Ik wil wel foto's zien he ;)

Oh ik ben nu terug dus kan ik je mooie verhalen weer lezen.

Veel succes en plezier nog, ik mis je

xxx

• 30 Juli 2009 - 10:13

Simone:

ha lot,
    ik vraag me af hoe het ruikt in zo'n dorp
    kruiden, afval, stoffig?
    misschien kan je dat in je volgende reisverslag melden
    vanavond gaan je oom en ik ook eens koeienhuid eten, maar dan met mayonaise natuurlijk!

• 30 Juli 2009 - 15:33

Diederik:

Hoi Lot,
    Leuk je verhalen te lezen! Je verveelt je in ieder geval niet en zijn weer hele andere werkzaamheden dan bij TNT:-). Geniet nog van je tijd daar en goed te merken dat je er alles uit haalt, maar daar nooit een seconde aan getwijfeld. Groet, Diederik

• 01 Augustus 2009 - 11:30

Erwin:

Klinkt goed Lot koeienhuidje verorberen... Groetjes uit Cambodja

• 03 Augustus 2009 - 08:50

Marieke:

Ha Lotte,
    Wat appart om nu, nadat ik je sinds meer dan tien jaar (!!) weer een keer gezien heb, op je waarbenje.nu te reageren!!
    Ben zo jaloers als ik je verhalen lees en ook blij dat je ons laat meegenieten! Zelf kom ik net terug van een te gekke interrailtrip door oost europa en kan maar moeilijk wennen aan alleen op een kamer slapen en de dagelijkse routine...
    Trouwens: oponthoud bij een reis kun je ook dichter bij huis meemaken. Toen mn reisgenootje Emma en ik met de nachttrein (want dan heb je een dag extra) van Budapest naar Dresden gingen, bleef de trein twee keer 6 uur staan, wat erop neer kwam dat we 25 uur over onze reis deden i.p.v. 10 uur... ;) niet dagje extra dus, maar zelfs een dagje minder...
    grappig om je verhaal over het gebruik van de handen te lezen: rechts voor eten en links voor de bips. Mn vader heeft drie jaar in Nepal gezeten (en daar mn moeder ontmoet), waar ze hetzelfde systeem gebruiken! :) Elke keer als mn vader Nepalees kookte, was het dan ook feest bij ons thuis, want net als jij genoten wij kids erg van met ons handen eten! :)
    Nog heel erg veel plezier daar en leuk dat je zo regelmatig schrijft!
    Liefs, Marieke